Tokia perspektyva laukia aukštojo mokslo sistemos
- Atnaujinta: 2019 gegužės 10, Penktadienis 15:39
Aukštųjų mokyklų „reforma“ prasidėjo jau 2009 m. antikonstituciniu Mokslo ir studijų įstatymu, todėl pirmieji pajutome eksperimento pasekmes. Dar tebevykstanti aukštojo mokslo reforma ir naujai pradėtas mokyklų finansavimo modelio pertvarkymas idėjine prasme yra tinkami dabartinėje valstybės situacijoje, tačiau patys procesai vykdomi chaotiškai, neužkardant potencialių grėsmių ir neužkertant kelio vidiniam susipriešinimui sistemoje, nematant prioritetų.
Ankstesnių politikų priimti sprendimai, jų nekompetentingumas, liberalistinis požiūris ir kitų valstybių patirties nepamatuotas perkėlimas į tam Lietuvoje neparengtą sistemą šiandien duoda neigiamus rezultatus, bet tai padarę politikai neprisiima atsakomybės ir tik aštrina šiandieninę situaciją.
Tikimės, kad išanalizavęs susidariusią padėtį Vyriausybės atstovas ŠMS ministras atsakingiau priims sprendimus, įsiklausęs į socialinių partnerių išsakytas pastabas, siūlymus, ir vyks tikslingas bei nuoširdus dialogas, o ne vienos pusės viršenybės demonstravimas. Norėtume prašyti gerb. Ministrą susitikti su Lietuvos aukštųjų mokyklų profesinių sąjungų susivienijimo atstovais ir aptarti šiuos klausimus: (žiūr. Raštą ŠMS ministrui ir atsakymą)
- Kada bus rengiamas MSĮ projektas, atstatysiantis Įstatymo konstitucingumą, pakeisiantis aukštojo mokslo valdymo sistemą ir finansavimą?
- 2019 m. biudžete numatyta įvesti nemokamą mokslą bakalauro studijų pakopoje. Kada planuojama tai padaryti, kokios lėšos bus skirtos dėstytojų darbo užmokesčiui didinti?
- Kada bus paruošta pertvarkos sistema, leidžianti aukštos kvalifikacijos aukštojo mokslo specialistams (profesoriams, docentams) įsitraukti į bendrojo ugdymo sistemą, neprarandant kvalifikacijos statuso?
- Kada ir kaip bus įvertintas Vyriausybės parengtas Aukštojo mokslo pertvarkos projektas, atsižvelgiant į ilgalaikį socialinį ir ekonominį poveikį visai švietimo sistemai ir tolesnei valstybės raidai?
- Koks efektyvesnis finansavimo modelis siūlomas mokslo pasiekimams gerinti, mokslo tarptautiškumui skatinti?
- Ar svarstoma, kaip užtikrinti efektyvesnį universitetų ir kolegijų bendradarbiavimą, siekiant aukštesnės studijų kokybės ir efektyvesnio lėšų naudojimo?
- ŠMSM siūlomas sprendimas jungti Lietuvos kolegijas, neatsižvelgiant į jų studijų rodiklius ir neturint ilgalaikės sujungtų kolegijų veiklos strategijos, atitinkančios visos Lietuvos aukštojo mokslo veiklos sritis, mūsų nuomone, yra nepamatuotas ir nesprendžiantis susidariusios padėties. Ar keisis Jūsų vadovaujamos ministerijos pozicija?
- Kaip bus užtikrintas skaidrus ir efektyvus universitetų turto valdymas bei pardavimas?
- Kada bus sąžiningai audituojamos parazitinės švietimo pseudoorganizacijos ir lėšos paskirstytos vidinei švietimo sistemos veiklai?
- Ar bus vykdomas stojamųjų egzaminų balų peržiūrėjimas, atsižvelgiant į esamus ir prognozuojamus valstybės poreikius (įvedant papildomą balą (-us) už motyvaciją pasirenkantiesiems reikalingas valstybei specialybes: mokytojo, sportininko, žemės ūkio specialisto ir t. t.
Pagarbiai
LAMPSS Tarybos vardu
Lietuvos aukštųjų mokyklų profesinių sąjungų susivienijimo (LAMPSS) pirmininkė
Asta Marytė Lapinskienė